چهارشنبه، 4 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » سیروان؛ قطب تولید عسل| محصولی که معیشت روستاییان را رونق داد

سیروان؛ قطب تولید عسل| محصولی که معیشت روستاییان را رونق داد

کد خبر: 9089

ایلام- شهرستان سیروان از قطب های اصلی تولید عسل در استان ایلام شناخته می شود، تولید عسل باعث رونق معیشت مردم روستاهای این شهرستان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه که عموم مردم در روستاها و شهر ها به دلیل کمبود عوامل تولید، نبود سرمایه گذار و کمبود اعتبار با معضل تامین شغل مواجه اند، پرورش زنبور عسل یکی از یکی از پردرآمدترین شغل هایی است که مردم روستا و حتی مردم شهر در راستای درآمد و سود زیاد به آن مشغول هستند، چرا که پرورش زنبور عسل علاوه برتولید عسل و گرده افشانی گیاهان زراعی و باغی وافزایش محصولات کشاورزی، همواره موجب رونق درآمد اقتصادی برای خانوارهای پرورش دهنده زنبور عسل نیز است.

شهرستان سیروان از توابع ایلام هم بخاطر شرایط اقلیمی خاصی که دارد یکی از مناسب ترین و بهترین مناطقی در کشور می باشد که از پتانسیل بالایی برای پرورش زنبور عسل برخوردار است و از این پتانسیل و ظرفیت خدادادی باید در جهت رفع مشکل بیکاری جوانان ایلامی استفاده شود.

به گفته کارشناسان زنبورداری در این شهرستان به علت گونه های گیاهی شهدزا از ظرفیت بالایی برخوردار بوده؛ در این راستا نیز تعدادی از کشاورزان در این شهرستان مشغول پرورش زنبور عسل هستند؛ اما با این حال تعداد کثیری از کشاورزان نیز هنوز از این نعمت خدادادی و تاثیر بسزای آن در زمینه درآمدزایی، سود آوری، رونق اقتصادی، کارآفرینی و... آگاه نیستند که این موضوع نیازمند تلاش مردم و مسئولان مربوطه است.

مزیت های پرورش زنبور عسل در سیروان

احمد رضا فرهادی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهرستان سیروان یکی از مناسب ترین مناطق کشور برای پرورش زنبور عسل است، اظهار داشت: با علم به اینکه یکی از مهمترین ظرفیت های طبیعی استان ایلام و به تبع شهرستان سیروان، وجود گونه های گیاهی، دارویی و شهدزا در این استان است باید پرورش زنبور عسل از سوی جوانان منطقه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۴۶۱ کندو زنبور عسل وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود سالیانه حدود ۹۸ تن عسل تولید و روانه بازار شود

وی افزود: این ظرفیت بسیار بزرگ باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در این شهرستان شده است؛ از این رو جوانان باید با غنیمت شردن این فرصت با علاقه و تحقیق کار زنبورداری را که یکی از عرصه های درآمدزا است، شروع کرده و از این ظرفیت خدادادی چهت رفع مشکل بیکاری استفاده کنند.

فرهادی تصریح کرد: در حال حاضر که تأمین اشتغال در نواحی روستایی از طریق بخش کشاورزی بدلیل کمبود عوامل تولید آب و خاک با مشکل روبرو است و این کمبود عامل مهاجرت های بی رویه روستایی و کاهش شدید درآمد روستائیان گردیده، یقینا توجه به توان روستایی، همچون زنبورداری برای کارایی محیط روستا بسیار مؤثر است.

سیروان؛ قطب تولید عسل| محصولی که معیشت روستاییان را رونق داد

وی در ادامه گفت: علاوه بر مزیت های اقتصادی، از گذشته تا کنون از عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده؛ چرا که عسل دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

فرهادی با اشاره به اینکه توسعه زنبورداری نیازمند آموزش است؛ اضافه کرد: همانطور که گفته شد پرورش زنبور عسل در شهرستان سیروان از ظرفیت بی نظیری برخوردار است، با این حال این حرفه به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با آن، از رونق چندانی برخوردار نیست که به همین علت ضروریست با مشاوره ها و آموزش شغل های جدید از جمله زنبورداری را در نواحی مستعد گسترش داد.

تولید ۹۸ تن عسل در شهرستان سیروان

علیرضا صیدمرادی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیروان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تولید عسل یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی است زیرا این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را دارد، همچنین نقش مهمی نیز در اقتصاد کشاورزی استان در بخش های زراعی، باغی و دامی بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان سیروان از پتانسیل بالایی جهت پرورش زنبور عسل برخوردار بوده، افزود: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۴۶۱ کندو زنبور عسل وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود سالیانه حدود ۹۸ تن عسل تولید و روانه بازار شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سیروان تصریح کرد: به منظور رونق زنبورداری در شهرستان سیروان و ترغیب کشاورزان به پرورش زنبور عسل اقداماتی از قبیل دوره، آموزش لازم در خصوص نحوه پرورش زنبورعسل در کندو، تغذیه اصولی زنبور عسل، بیماری‌ها و تشخیص به موقع و درمان، انتخاب رقم زنبور مناسب منطقه و نحوه چیدمان قاب در کندوها و مدیریت کندوها اقداماتی لحاظ گردیده است.

وی ادمه داد: این دوره آموزشی به منظور تقویت مهارت‌های فردی و سازمانی با هدف ارائه خدمات آموزشی به فراگیران در راستای تقویت مهارت‌ها و ایجاد فرصت‌های بیشتر جهت حضور موفق و قدرتمندانه در بازار کار با مشارکت واحد ترویج شهرستان و با حضور علاقمندان و بهره‌برداران پرورش زنبور عسل برگزار می‌شود.

زنبورداری در استان ایلام نه تنها به عنوان یک فعالیت اقتصادی مهم، بلکه به عنوان یک عامل اساسی در حفظ تنوع زیستی و بهبود شرایط زیست‌محیطی منطقه، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و اقتصاد ایفا می‌کند و به همین سبب باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که ۳۵۰ گونه از این تعداد دارویی هستند و ۵۵۰ گونه گیاهی شهدزا نیز در استان شناسایی شده است.

ظرفیت بسیار بزرگ وجود گیاهان شهدزا در استان ایلام باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در استان شده است.

منبع: tahlilbazaar-304365

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید